De närmaste veckorna ska vi jobba med ämnet teknik.
Uppgiften som du kommer att arbeta med under lektionstid är att välja ut någon teknisk pryl, och ta reda på hur den har förändrats med tiden.
UPPGIFT:
Uppgiften som du kommer att arbeta med under lektionstid är att välja ut någon teknisk pryl, och ta reda på hur den har förändrats med tiden.
UPPGIFT:
1. Du ska beskriva hur ett föremål eller
ett tekniskt system har förändrats över tid.
- Du ska beskriva hur tekniken eller föremålet såg ut från början, och hur det har förändrats och utvecklats fram till nu.
2. Du ska också försöka beskriva drivkrafterna
bakom teknikutvecklingen.
- Vad är det som har gjort att tekniken eller föremålet har förändrats och utvecklats? Försök att förklara varför det har förändrats!
Vad ska du arbeta om?
Ett föremål kan vara något så enkelt som hjulet eller ett redskap man använder inom någon idrott.
Ett tekniskt system är något där flera saker behövs för att det ska fungera.
Exempel på tekniska system: datorn, mobiltelefoner, internet, olika fordon, motorer, cykeln, avloppssystem, glödlampor, tv- eller datorspel, sopsortering och återvinning.
Exempel på tekniska system: datorn, mobiltelefoner, internet, olika fordon, motorer, cykeln, avloppssystem, glödlampor, tv- eller datorspel, sopsortering och återvinning.
Välj något som du tycker verkar intressant att veta lite mer om!
Hur ska du arbeta?
Det är ett individuellt arbete. Vi arbetar med detta på lektionstid.
Hur ska du presentera ditt arbete?
Du kan använda dig av
något digitalt verktyg för att presentera ditt arbete.
Till exempel
Powerpoint, Keynote eller iMovie.
eller
skriva max en A4-sida i storlek 12.
eller
skriva max en A4-sida i storlek 12.
När du är klar ska du
skicka ditt arbete till din NO-lärare.
När ska du vara klar?
Arbetet ska vara
inlämnat senast fredagen den 3:e juni.
E: Eleven
kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur några
föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på
drivkrafter för teknikutvecklingen.
|
C: Eleven
kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur några
föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på
drivkrafter för teknikutvecklingen
|
A: Eleven
kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur några föremål
och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då på
drivkrafter för teknikutvecklingen.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.