tisdag 20 september 2016

NO år 8 - Laborationsrapport (8A, 8B, 8C, 8D, 8E)


Vi kommer att arbeta med området KRAFTER i fysiken.

Detta ska du kunna:

Du ska visa att du kan planera och genomföra en egen undersökning, samt redovisa din undersökning i en skriftlig laborationsrapport.
Laborationsrapporten ska innehålla tabeller och bilder.
Du ska kunna jämföra resultatet med din frågeställning och dra slutsatser utifrån ditt försök.
Du ska ha med en diskussion där du funderar över om dina resultat är rimliga, och även ge exempel på hur du hade kunnat förbättra din undersökning.
Du ska visa att du kan använda dig av relevant utrustning.

Examinationsuppgift:

Du ska planera och genomföra en laboration, där du undersöker hur friktionen ändras när ett och samma föremål dras över olika typer av underlag.
När du planerar och genomför laborationen ska du använda dig av modellen för laborationsrapporter vi använt tidigare. Mallen kan du hitta på Tommys blogg.

Betygskriterier:

E:

Eleven kan ... bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och huvudsak fungerande sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

C:

Eleven kan ... formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras. Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

A:

Eleven kan ... formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till fysikaliska modeller och teorier. Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka. Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.