måndag 3 oktober 2016

8C+D Vecka 40

Lektion 1: Slutför filmen
Extra: Amerikanska revolutionen en minikurs http://1800talet.blogspot.se/2013/09/amerikanska-revolutionen.html
Vad är grejen med Franska revolutionen https://www.youtube.com/watch?v=bmHdfijE_24

Lektion 2: Genomgång av franska revolutionen (ca 5 min) * Revolutions soffan:
Beskrivning
Udda antal deltagare, minst nio. Skriv deltagarnas namn på varsin lapp som viks ihop.

Placera stolar i ring två och två, en stol mer än antalet deltagare. Fyra av stolarna placeras ihop och bildar "soffan".

Deltagarna delas upp i två lag. Ena laget har en deltagare mer det andra. T ex pojkar mot flickor. (Det måste på något sätt framgå vilket lag man tillhör.)

Deltagarna sätter sig på stolarna. På varannan stol från ena laget, och på varannan från det andra.
Varje deltagare får en hopvikt namnlapp som bara han själv får läsa.

Den som sitter vid en tom stol börjar. (I "soffan" räknas stolarna höra ihop två och två.)

Han ropar ett namn. Den som har namnet på sin lapp kommer och sätter sig på den tomma stolen. Dessa två byter nu lappar med varandra.

Den som nu sitter vid en tom stol ropar ett nytt namn etc. När man hållit på en stund kan man räkna ut vilka namn de som sitter i "soffan" har på sina lappar och på så sätt kalla ut motståndarna och i stället försöka få in sina egna.

Det lag vinner som lyckas placera fyra av sina deltagare samtidigt i "soffan".
OBS! Deltagarna får inte ropa det namn som står på deras egen lapp. Samma namn får inte heller ropas två gånger i följd!

Fast istället för namn så kör vi med olika begrepp från franska revolutionen: 

Revolution
En snabb och genomgripande förändring då något nytt skapas.

Uppror
Att någon med vapenmakt, eller annat våld, företar handling för att omstörta statsskicket.

Stånd/ståndssamhälle
De samhällsklasser som man tidigare räknade med i Sveriges och en del andra länders historia: adeln, prästerskapet, borgerskapet och bönderna/ ett samhälle baserat på skillnader mellan dessa grupper.

Mänskliga rättigheter
Rättigheter som alla människor bör ha. Till de viktigaste hör att alla ska ha rätt till liv, frihet och personlig säkerhet och att lagen gäller lika för alla. Ingen ska få utsättas för tortyr eller annan omänsklig behandling. Ingen ska behandlas vare sig bättre eller sämre på grund av hudfärg, kön, språk, religion eller politisk uppfattning

Majoritet
de flesta

Borgare/medelklass
En person som bodde i en stad.Under medeltiden kallades köpmän och hantverkare i städerna för detta.

Nationalförsamling (riksdag)
Den ena avdelningen av Frankrikes parlament, består av representanter som valts direkt av folket.

Grundlag
Särskilda lagar som styr hur landet ska styras (kan bara ändras om man röstar ja i riksdagen, väntar på ett nytt riksdagsval och röstar ja igen).

Skräckväldet
Benämning på tiden från september 1793 till juli 1794 under franska revolutionen. Tyranni.

Diktator
En politisk ledare som härskar enväldigt och som inte ger folket något inflytande.

Maktbalans
Samhällsvetenskaplig term för att beskriva rivaliserande stater eller allianser som har lika stor förmåga att förgöra varandra och därmed avstår från t.ex. ett militärt angrepp.

1789
Bastiljen stormades och revolutionen började

Giljotin
 Avrättningsverktyg, fallbila

Ludvig XVI
Kung av Frankrike under revolutionen

Marie Antoinette
 Drottning av Frankrike

Jean Paul Marat
Revolutions politiker, Cordeliererklubben

Robespierre 
Ledare av skräckväldet

Napoleon
Frankrikes kejsare

Lektion 3+4
Se ovan + nyhetskryss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.