Planering - Luft, vatten, mark
Under perioden:v.2-v.6
I Undervisningen:
I undervisningen ska vi jobba med en del teoretiska frågor.
Jag kommer även att ha genomgånger på vissa viktiga områden.
Det teoretiska innehållet finns i kemiboken (Puls, nyaste versionen) på s.44-99.
Filmer att titta på:
Klicka här!
Utifrån det centrala innehållet ska ni kunna svara på detta:
Luften
- Vad innehåller luften?
- Ge exempel på ämnen i luften som påverkar miljö och hälsa. Hur påverkar de hälsan och miljön?
- Luftföroreningar sprider sig i luften. Ge exempel på lokala, regionala och globala problem.
- Förklara vad växthuseffekten är. Det finns både positiva och negativa saker med växthuseffekten, förklara!
- Vilka problem kan uppstå på grund av människans trafik (bilar, flyg etc)?
- Ge exempel på åtgärder vi kan göra för att minska mängden luftföroreningar.
Vatten
- Vattnet på jorden innehåller inte bara H2O. Många ämnen finns lösta i vatten. Ge några exempel!
- Vilken regel gäller för lösningsmedel? Ge ett exempel och förklara.
- Förklara skillnaden mellan polära och opolära molekyler.
- Förklara begreppet pH-värde.
- Ge några exempel på hur man kan mäta surhetsgraden.
- Mark och vatten kan bli försurade. Ge några exempel på hur det kan gå till och vilka följder det kan få i naturen.
- Hur kan vi göra för att minska försurningen?
- Allt liv är beroende av vatten. Förklara hur vi kan rena dricksvatten och avloppsvatten.
- Ge några exempel på salter och förklara hur de bildas.
Marken
- Mark kan, precis som vatten, bli försurad. Ge några exempel på hur detta kan gå till.
- Hur påverkas marken av ett lågt pH-värde?
- En jord som är bördig måste ge växterna det de behöver, närsalter, vatten och luft (syre). Ge exempel på några närsalter som är viktiga för växterna!
- Förklara hur det går till när närsalterna kommer ut i marken!
- Förklara vad övergödning är och vilka problem det kan ge.
- Beskriv kvävets kretslopp.
- Förklara vad tungmetaller är och varför de är ett problem.
- Hur kommer tungmetallerna ut i naturen?
Ni ska vid undersökningen kunna:
- planera och genomföra en undersökning
- använda utrustning på ett säkert sätt
- jämföra resultatet med frågeställningen, och dra slutsatser utifrån kemiska modeller och teorier
- resonera om resultatet är rimligt
- ge förslag på hur man kan förbättra undersökningen
- presentera undersökningen i en labbrapport
- delta i en diskussion där ni använder fakta och tar ställning
- motivera era ställningstaganden
- ställa frågor och bemöta åsikter så att diskussionen går framåt
- resonera kring hur mä'nniskans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visa på åtgärder för hållbara utveckling
- beskriva och föra resonemang om kemiska processer
- ge exempel på kemiska kretslopp (kvävets kretslopp)
- resonera kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visa på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling
Laboration: planering, genomförande och dokumentation.
Gruppdiskussion.
Skriftlig inlämning av de fem frågor som är markerade med gult.
Syfte
Kemi - Årskurs 7-9
Undervisningen i ämnet kemi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kemiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.
Vidare ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor.
På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika informationskällor.
Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att använda och utveckla kunskaper och redskap för att formulera egna och granska andras argument i sammanhang där kunskaper i kemi har betydelse.
Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att hantera praktiska, etiska och estetiska valsituationer som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
Mål/Förmågor
Kemi - Årskurs 7-9
Eleven behöver utveckla vidare sin förmåga att använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle.
Eleven behöver utveckla vidare sin förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi.
Eleven behöver utveckla vidare sin förmåga att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Centralt innehåll
Kemi - Årskurs 7-9
Kemin i naturen
Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
Partikelmodell för att beskriva och förklara fasers egenskaper, fasövergångar och spridningsprocesser för materia i luft, vatten och mark.
Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.
Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
Kemin i vardagen och samhället
Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.
Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
Kemins metoder och arbetssätt
Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
Kunskapskrav
Kemi - Årskurs 7-9
E-nivå | C-nivå | A-nivå |
---|---|---|
Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. | Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med utvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. | Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. |
I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt. | I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt. | I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. |
Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp. | Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp. | Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp. |
Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. | Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån. | Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån. |
I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. | I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. | I undersökningarna använder eleven utrustning på ett säkert, ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då enkla slutsatser med viss koppling till kemiska modeller och teorier. | Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då utvecklade slutsatser med relativt god koppling till kemiska modeller och teorier. | Eleven kan jämföra resultaten med frågeställningarna och drar då välutvecklade slutsatser med god koppling till kemiska modeller och teorier. |
Eleven för enkla resonemang kring resultatens rimlighet och bidrar till att ge förslag på hur undersökningarna kan förbättras. | Eleven för utvecklade resonemang kring resultatens rimlighet och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras. | Eleven för välutvecklade resonemang kring resultatens rimlighet i relation till möjliga felkällor och ger förslag på hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att undersöka. |
Dessutom gör eleven enkla dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. | Dessutom gör eleven utvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. | Dessutom gör eleven välutvecklade dokumentationer av undersökningarna med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. |
Eleven kan föra enkla till viss del underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på enkelt identifierbara kemiska samband i naturen. | Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på förhållandevis komplexa kemiska samband i naturen. | Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om kemiska processer i levande organismer, mark, luft och vatten och visar då på komplexa kemiska samband i naturen. |
Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då enkelt identifierbara kemiska samband och ger exempel på energiomvandlingar och materiens kretslopp. | Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då förhållandevis komplexa kemiska samband och förklarar och visar på samband mellan energiomvandlingar och materiens kretslopp. | Eleven undersöker hur några kemikalier och kemiska processer används i vardagen och samhället och beskriver då komplexa kemiska samband och förklarar och generaliserar kring energiomvandlingar och materiens kretslopp. |
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. | Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. | Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människans användning av energi och naturresurser påverkar miljön och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.