tisdag 15 september 2015

Judendomen

Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9
• Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
• Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle.
• Huvuddragen i världsreligionernas historia.

Syfte
Genom undervisningen i religion ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
· Analysera judendomen samt olika tolkningar och bruk inom denna, och använda sina kunskaper för att resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller samt reflektera över livsfrågor utifrån sin egen och andras identitet.
· Värdera källors relevans och trovärdighet.
· Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället.

Målet med undervisningen inom detta område är att eleven ska kunna:
· Övergripande hur judendomen uppstått.
· Nyckelpunkter och nyckelpersoner i judisk bibelhistoria.
· Heliga skrifter
· Vilka riter och högtider som finns inom judendomen, samt deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper i religiösa och sekulära sammanhang.
· Reflektera kring och diskutera bibliska texter och berättelser ut ett socialt perspektiv samt relatera dessa till nutida samhällen och normer.

Konkreta mål
  • Känna till judendomens grundare och kunna berätta något om Abraham och Mose
  • Kunna berätta om judendomens syn på Gud och människan
  • Kunna berätta om religiösa texter som är viktiga inom judendomen
  • Kunna berätta om judiska högtider
  • Känna till ord och begrepp som förknippas med judendomen
  • Känna till symboler och bilder som hör samman med judendomen

Arbetssätt och tidsplan
Vi arbetar med området judendom utifrån det centrala innehållet i Lgr 11 (se ovan) och ni får en uppgift som ni ska lösa i trios.  Vi använder oss av religionsboken i skolan, so.rummet.se och religionsfroknarna.se för att bygga ut vår faktabas och lösa uppgiften. Sedan ska vi också hämta kunskap via film och diskussioner. Arbetet kommer att pågå vecka 38-40 och avslutas med att er färdiga presentation skickas in slutgiltigt till Malin och att ni redovisar ert arbete för en annan grupp.

Uppgiften 

Ni ska arbeta i trios och fördjupa era kunskaper om Judendomen. Ert arbete ska redovisas i en presentation i keynote eller Power Point. Denna presentation ska lämnas in till Malin vid tre tillfällen – måndag v 39, måndag v40 och sedan den slutgiltiga versionen torsdag alt fredag v40. Dessa inlämningar sker via mail alt via airdropen, om arbetet med bloggen är färdigt så lämnar ni in där. Uppgiften avslutas torsdag/ fredag v 40 med att ni lämnar in er presentation till Malin och att ni redovisar ert arbete för en annan trio i klassen.

Er presentation ska innehålla:

  • Resonera kring: Vem är jude? Finns det flera tolkningar kring detta? Vilka i så fall.
  • Hur uppstod judendomen? Idag finns det flera olika riktningar inom judendomen – vilka är de och vad skiljer dem åt?
  • Välj ut fyra viktiga händelser i judarnas historia. Redogör (berätta) om dem. Varför är de viktiga?
  • Välj ut tre symboler som kännetecknar judendomen. Berätta om dem och deras betydelse för judarna.
  • Hur är det att leva som jude idag?
  • De abrahamitiska religionerna – vilka är de och vilka likheter har de?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.