Undervisningen i religionskunskap ska behandla
följande centrala innehåll i årskurs 7-9
• Centrala tankegångar och urkunder
i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
• Varierande tolkningar och bruk
inom världsreligionerna i dagens samhälle.
• Huvuddragen i världsreligionernas
historia.
Syfte
Genom undervisningen i
religion ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin
förmåga att
· Analysera judendomen samt olika tolkningar och
bruk inom denna, och använda sina kunskaper för att resonera och argumentera
kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och
modeller samt reflektera över livsfrågor utifrån sin egen och andras identitet.
· Värdera källors relevans och trovärdighet.
· Analysera hur religioner påverkar och påverkas av
förhållanden och skeenden i samhället.
Målet med undervisningen inom detta område är att
eleven ska kunna:
· Övergripande hur judendomen uppstått.
· Nyckelpunkter och nyckelpersoner i judisk bibelhistoria.
· Heliga skrifter
· Vilka riter och högtider som finns inom
judendomen, samt deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper i
religiösa och sekulära sammanhang.
· Reflektera kring och diskutera bibliska texter och
berättelser ut ett socialt perspektiv samt relatera dessa till nutida samhällen
och normer.
Konkreta mål
- Känna till judendomens grundare och kunna
berätta något om Abraham och Mose
- Kunna berätta om judendomens syn på Gud och
människan
- Kunna berätta om religiösa texter som är
viktiga inom judendomen
- Kunna berätta om judiska högtider
- Känna till ord och begrepp som förknippas med
judendomen
- Känna till symboler och bilder som hör samman
med judendomen
Arbetssätt och tidsplan
Vi
arbetar med området judendom utifrån det centrala innehållet i Lgr 11 (se ovan)
och ni får en uppgift som ni ska lösa i trios.
Vi använder oss av religionsboken i skolan, so.rummet.se och
religionsfroknarna.se för att bygga ut vår faktabas och lösa uppgiften. Sedan
ska vi också hämta kunskap via film och diskussioner. Arbetet kommer att pågå
vecka 38-40 och avslutas med att er färdiga presentation skickas in slutgiltigt
till Malin och att ni redovisar ert arbete för en annan grupp.
Uppgiften
Ni ska arbeta i trios och
fördjupa era kunskaper om Judendomen. Ert arbete ska redovisas i en
presentation i keynote eller Power Point. Denna presentation ska lämnas in till
Malin vid tre tillfällen – måndag v 39, måndag v40 och sedan den slutgiltiga
versionen torsdag alt fredag v40. Dessa inlämningar sker via mail alt via
airdropen, om arbetet med bloggen är färdigt så lämnar ni in där. Uppgiften
avslutas torsdag/ fredag v 40 med att ni lämnar in er presentation till Malin
och att ni redovisar ert arbete för en annan trio i klassen.
Er presentation ska
innehålla:
- Resonera kring: Vem är jude? Finns det flera tolkningar kring
detta? Vilka i så fall.
- Hur uppstod judendomen? Idag finns det flera olika riktningar
inom judendomen – vilka är de och vad skiljer dem åt?
- Välj ut fyra viktiga händelser i judarnas historia. Redogör
(berätta) om dem. Varför är de viktiga?
- Välj ut tre symboler som kännetecknar judendomen. Berätta om dem
och deras betydelse för judarna.
- Hur är det att leva som jude idag?
- De abrahamitiska religionerna – vilka är de och vilka likheter
har de?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.