Inlämning - Naturvetenskapliga upptäckter
Den skriftliga rapporten ska innehålla en beskrivning av en upptäckt när det gäller dess betydelse och konsekvenser (för-och nackdelar) för individ,samhälle och miljö.En beskrivning av behovet som gav upphov till upptäckten ska också ingå.
Din text ska delas in i olika stycken med följande rubriker:
- historik/fakta
- behov
- konsekvenserför individ, samhälle och miljö
- betydelse för individ, samhälle och miljö
-källor: källhänvisnig samt källkritik
Visa vad du lärt dig
Genom skriftlig rapport som lämnas in på överenskommen tid, via IST. Rapportens innehåll kommer användas för bedömning i kemi. Muntlig redovisning i små grupper.
Tidsram
Arbetet sträcker sig över ca fyra lektionstillfällen.Syfte
Kemi - Årskurs 7-9
Undervisningen ska skapa förutsättningar för eleverna att kunna skilja mellan naturvetenskapliga och andra sätt att skildra omvärlden.
Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla perspektiv på utvecklingen av naturvetenskapens världsbild och ges inblick i hur naturvetenskapen och kulturen ömsesidigt har påverkat varandra.
Mål/Förmågor
Kemi - Årskurs 7-9
Eleven behöver utveckla vidare sin förmåga att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Centralt innehåll
Kemi - Årskurs 7-9
Kemin och världsbilden
Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
Kemins metoder och arbetssätt
Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
Kunskapskrav
Kemi - Årskurs 7-9
E-nivå | C-nivå | A-nivå |
---|---|---|
Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla och till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. |
Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp. | Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp. | Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp. |
Eleven kan beskriva och ge exempel på några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. | Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. | Eleven kan förklara och generalisera kring några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.