Inlämning - Jämföra skelett utifrån ett evolutionsperspektiv
Alla ryggradsdjurs skelett har många gemensamma drag, men kan ha utvecklats på lite olika sätt.Undersök detta genom att jämföra skelett från 4 olika organismer: en fisk, en groda, en kanin och en människa.
Hur kan man se på skelettet i vilken ordning de olika organismerna utvecklats?
Studera speciellt de olika bebitarna i ryggraden, i skallen, i framben och i bakben, i bröstkorg och i bäcken.
Sammanställ ditt arbete, tex i tabellform. Skriv en sammanfattning där du redogör för hur du på skelettet kan se i vilken ordning djuren utvecklats. Bilder på de olika skeletten ska också finnas med. Din text ska inte överstiga en A4.
Här finns länk till bilderna! Kopiera och klistra in i ett nytt fönster. https://drive.google.com/file/d/0B0cVK_3zFlq8SlNKbTQ5NVBFNDg/view?usp=sharing
Inlämning på IST, senast fredag 13/4!
Syfte
Biologi - Årskurs 7-9
Undervisningen i ämnet biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.
Genom undervisningen ska eleverna få inblick i naturvetenskapens världsbild med evolutionsteorin som grund samt få perspektiv på hur den har utvecklats och vilken kulturell påverkan den har haft.
Mål/Förmågor
Biologi - Årskurs 7-9
Eleven behöver utveckla vidare sin förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biologi.
Eleven behöver utveckla vidare sin förmåga att använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
Centralt innehåll
Biologi - Årskurs 7-9
Kropp och hälsa
Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.
Biologins metoder och arbetssätt
Hur organismer identifieras, sorteras och grupperas utifrån släktskap och utveckling.
Kunskapskrav
Biologi - Årskurs 7-9
E-nivå | C-nivå | A-nivå |
---|---|---|
Eleven har grundläggande kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa med viss användning av biologins begrepp, modeller och teorier. | Eleven har goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av biologins begrepp, modeller och teorier. | Eleven har mycket goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av biologins begrepp, modeller och teorier. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.