måndag 20 mars 2017

Reklamuppgifter HKK 8A, D och E

Efter önskemål finns nu reklamuppgiften här också. Ni jobbar med alla uppgifter på lektionstid. Uppgift 1 och 2 på första lektionen, uppgift 3 på andra teoripasset.




Reklam-varför väljer jag de varor som jag gör?

Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.

Centralt innehåll – Konsumtion och ekonomi
   Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.
   Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Förmåga
Jämföra olika produkter utifrån tex pris och kvalite


Uppgift 1

Granska tre reklamannonser eller reklamfilmer (ni får jobba tillsammans)

   Vem är det som vill dig något?
   Vad vill avsändaren få dig att göra? Vad är budskapet?
   Vilken målgrupp är reklamen riktad mot? 
   Vilken typ av människor tror du att reklamen riktar sig till? Beskriv den person som du tror att reklamen mest av allt är till för.
   Propagerar man för en typ av livsstil i reklamen?
   Vad säger reklamen/kampanjen dig? Motivera.
   Får du lust att göra det som avsändaren vill uppnå med sin reklam?


Uppgift 2

Granska film/serie/tv-program utifrån perspektivet produktplacering. Välj fritt en del ur en film/serie eller annat tv-program. (ni kan fritt hoppa fram genom programmet och se valda delar)

Fokusera på produktplaceringar, använd dig av frågorna nedan när du tittar. Spelar det någon roll om du ser något som sänds på svt eller annan kanal?

   Vilka varumärken syns i filmen/programmet och på vilka sätt?
   Används till exempel kläder och bilar där varumärket inte syns, men där man kan tänka sig att alla förstår vad det är för märke ändå? 
   Nämner filmens skådespelare eller programmets deltagare produkternas namn och hur?

Speciella frågor för film
   Tackas några företag i eftertexterna?
   Visas det reklam före filmen och för vilka produkter? Har de något samband med de produkter som förekommer i filmen?
   Vet du om skådespelarna i filmen har gjort reklamfilmer för någon av de produkter som visas i filmen?
   Känner du till några reklamkampanjer för filmen där produkterna finns med?

Speciella frågor för TV-program
1  Vet du om skådespelarna i programmet har gjort reklamfilmer för någon av de produkter som visas i programmet?
2  Om det är reklamavbrott: Vilka produkter görs det reklam för? Riktar sig produkterna till samma målgrupp som tv-programmet?
Sponsras programmen av något/några företag?



Uppgift 3

Gör en egen reklamannons/reklamfilm (i grupp eller enskilt)

Hitta på en ny produkt eller välj en befintlig.
Tänk på vad marknadsföringslagen säger.
Vem vill ni/du rikta er till? På vilket sätt ska ni kunna göra det genom er reklam?
Var vill ni att er reklam ska visas/höras?
Tänk på det ni lärt er genom granskningen av reklam, färg, ljud, form mm
Rita, filma, klipp och klistra, använd er kreativitet

Redovisning i helklass v.17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.